הסטטיסטיקה לא משקרת

ליאור ציפורי סקאוט ואנליסט כדורגל אישי בטור אישי מסקרן לאתר דריבל

הסטטיסטיקה לא משקרת

[adrotate group="4"]

בכל שידור של משחק, בכל ענף כדור – עם סיום המחצית ובסיום המשחק מופיעה שקופית על מסך הטלוויזיה עם הכותרת "סטטיסטיקה", כאשר השדר יורה את הנתונים הרשומים על-גבי המסך והפרשן מנסה להעביר תובנות אלינו הצופים המתייחסות לנתונים הנזרקים לאוויר.

הפרשנים המוצלחים יותר הם אלו שיודעים להשתמש בנתונים החשובים באמת ולקשר אותם לאירועים שהתרחשו בשדה המשחק, כך שיספרו לנו את הסיפור ויתנו לנו זווית נוספת מעבר למה שרואות עינינו על המרקע.

בשנים האחרונות, יחד עם "פלישת הטכנולוגיה" למועדוני הכדורגל שבאה לידי ביטוי בציוד חדשני ומשוכלל שכולל חזיות GPS לשחקנים היודעות למדוד את המרחקים שהם גומאים באימונים ובמשחקים, מצלמות מתוחכמות ותוכנות מחשב היודעות לעקוב אחרי תנועת הכדור והשחקנים, עלה הצורך בהרחבת צוותי האימון והוספת אנשי אנליזה ודאטה שתפקידם להסתכל על הנתונים, לזקק ולנתח אותם ולתת לצוות האימון עוד מידע, מזוויות שונות שעוזרים להם בפיתוח הקבוצה כיחידה אחת ושיפור השחקן כבודד במסגרת המארג הקבוצתי.

כיום, במרבית הקבוצות בליגות האירופאיות הבכירות, יש יחידת אנליזה וסקאוטינג ייעודית הכוללת מספר אנשי סקאוט ואנליסטים שיודעים לנתח באמצעות מצלמות הווידיאו את ביצועי השחקנים בפועל על המגרש אך גם יודעים להשתמש בכל נתוני המידע (דאטה) הרבים הקיימים לרשותם ולהסיק מסקנות לשיפור תפקודי הקבוצה בשני צידי המגרש, כולל גם ניתוח סטטיסטי של קבוצות יריבות כחלק מההיערכות לקראת מפגש מולן.

מחלקות הסקאוט והאנליזה במועדונים באירופה כוללים מספר אנשי צוות בחלוקת תפקידים די ברורה:
1. סקאוטים – תפקידם לאתר כישרונות ולחפש שחקנים שמתאימים לרוח המועדון וסגנון המשחק.
2. אנליסט יריבות – תפקידו לעזור למאמן להכין את הקבוצה למשחק הקרוב. האנליסט צופה במשחקי הקבוצות היריבות הבאות, מנתח מאפייני וסגנון משחק, עוקב אחר תבניות המשחק ומאתר נקודות חוזק וחולשה שהמאמן יוכל להשתמש בהם כשהוא מכין את הקבוצה לפני המפגש ביניהן.
3. אנליסט קבוצה – תפקידו לנתח את ביצועי קבוצתו מהמשחק האחרון, תוך מתן דגש על שימור הדברים הטובים שהיו במשחק ושיפור הדברים שהיו לא טובים שהשחקנים לא ביצוע בצורה מיטבית מהעקרונות עליהם עברו בהכנה למשחק שהיה.
4. אנליסט אישי – תפקידו לעקוב אחרי שחקנים באופן אישי ולעזור להם להתפתח ולהשתפר ברמה האישית,
5. דאטה אנליסט – תפקידו לקרוא ולנתח את הנתונים הסטטיסטיים מהאימונים והמשחקים, ולהעביר את המידע לצוות האימון בצורה כזו שיאיר בפניהם זוויות ראייה נוספות על תפקוד הקבוצה באופן כזה שיעזור להם בהמשך ההתפתחות והשיפור של הקבוצה.

באקדמיות (מחלקות צעירות מגיל 9) של קבוצות הפאר האירופאיות מחלקות האנליזה אפילו יותר מושקעות ומורכבות ממספר לא קטן של אנליסטים שעוקבים אחרי כל צעיר ברמת ניתוח ומעקב אחר הביצועים של השחקן הצעיר הן באימונים והן במשחקים, הכוללים אחת לשבוע פגישה אישית של האנליסט עם השחקן הצעיר ופגישות צוות שבועיות הכוללות גם את צוות המאמנים וקבלת תמונת מצב עבור כל אחד משחקני האקדמיה.

בארץ נושא הסקאוט והאנליזה עדיין בשלבי התפתחות, כשבחלק ממועדוני ליגת העל יש אנליסט אחד מקסימום שניים שעושים כמיטב יכולתם, כאשר הדגש הוא יותר על צילום משחקי הקבוצה, ניתוח היריבות (PRE-GAME) והניתוח שלאחר המשחק (POST GAME).

ניתן לציין את מחלקת הסקאוטינג והאנליזה של מכבי חיפה, שהיא הדבר הכי קרוב למחלקות האנליזה של המועדונים האירופאיים, כששם לתפקיד הדאטה אנליסט יש חלק משמעותי בהתנהלות הקבוצה.

לדאבוני, תפקיד הדאטה אנליסט עדיין לא מקבל את המקום והחשיבות לה הוא ראוי. כדוגמה – בעונת 21/22 שימשתי כמתלמד באחת מקבוצות ליגת העל, קבוצה קטנה וצנועה שהיתה לה עונה יחסית מוצלחת, כשלא הצליחה להתברג לפלייאוף העליון רק במחזור האחרון של הליגה הרגילה אך למעשה הבטיחה את הישארותה עוד לפני תחילת הפלייאוף.

תפקידי היה בתקופת ההתלמדות לשמש כאנליסט יריבות ולעזור לצוות האימון בהכנת הקבוצה לקראת הקבוצה היריבה במחזור הקרוב. כחלק מתהליך ההכנה התחלתי לבצע ניתוחים של הנתונים הסטטיסטיים מול הקבוצות אותן פגשנו, שבוע אחר שבוע. זו היתה חוויה מרתקת שנתנה לי להבין את חשיבתה של הסטטיסטיקה וניתוח נתונים, שמתבצע בצורה נכונה.

לדוגמה הקבוצה בה הייתי כמתלמד שיחקה מול הפועל ב"ש של רוני לוי. באותה התקופה הפועל בא"ש היו במקום הראשון בטבלה במרחק של 2 נקודות ממכבי חיפה.

כחלק מתהליך ההכנה למשחק, הכנתי מצגת לאספת הקבוצה (כך הייתי עושה בכל משחק) כשאחד מהשקפים הראשונים היו מאפייני ומגמות הקבוצה היריבה.
באותה תקופת זמן הפועל בא"ש כבשו 66% מהשערים ממצבים נייחים.
נתון נוסף שהעליתי זה ש 42% מההתקפות של הפועל בא"ש מגיעות מאגף שמאל.

כש -46% מהשערים שהם מבקיעים זה ב- 30 הדקות האחרונות (60 ואילך).
ומה קרה במשחק לדעתכם? הקבוצה שלנו הפסידה 2-1, כששני השערים שספגנו היו מאגף שמאל כששער הניצחון של הפועל בא"ש נכבש בדקה ה-68 כמהלך שהחל מכדור קרן מצד שמאל.

ככלל באותה העונה, צוות האימון לא ראה בניתוחים הסטטיסטיים שהצגתי כמשהו מהותי ובמרבית הפעמים לא הועלה כלל באסיפות ההכנה למשחקים.

מעבר לכך, מעקב סטטיסטי וניתוח נתונים זה אחד מהכלים החשובים והעיקריים בהתפתחות ושיפור של שחקנים לאורך זמן, במיוחד כשמדובר בשחקנים צעירים.

הסטטיסטיקה מאפשרת לנו לקבל תמונה רחבה על ביצועים השחקנים בכל אחד מהפרמטרים המרכיבים את יסודות המשחק.

באחד מהפעמים שאלתי שחקן צעיר (נער בן 17) בתפקיד קשר אמצע (8)שליוויתי כשישבנו לסכם את המשחק יחד, איך הוא מסכם את המשחק שלו. הנער ענה לי בהתלהבות שהיה לו משחק מצוין שכן הקבוצה שלו ניצחה מפנדל שהבקיע בעקבות עבירה שבוצעה עליו ברחבה.

כשהתחלנו לרדת לפרטים וניתחנו את כל יסודות המשחק, נוכחנו למעשה שאחוז המסירות הלא מדויקות שלו היו גבוהות ביחס לממוצע העונתי שלו, איבד לא מעט כדורים בניסיונות דריבל לא מוצלחים והפסיד מספר גדול של מאבקים ותיקולים.


בשל העובדה שלשחקן היה תפקיד משמעותי בניצחון קבוצתו, לתחושתו היה לו משחק מצוין שכן היה מאוד דומיננטי ומעורב, אך בירידה לפרטים הקטנים הוא הבין שבאופן מעשי זה היה אחד ממשחקיו הפחות טובים, ויחד ישבנו ועברנו על השגיאות שביצע.

לסיכום, העידן הטכנולוגי בו אנו חיים הביא למהפכה גם בעולם הכדורגל. ניתוח הנתונים הוא אחד מהכלים החשובים שעומדים לרשות צוות האימון בכדורגל המודרני. פעם היה מאוד קשה להשיג מידע. כיום כל המידע והנתונים נמצאים בלחיצת כפתור וחשוב לדעת כיצד לשלוט בו, כשהאתגר הוא בעיקר מה עושים איתו ואיך מעבירים אותו לשחקנים בצורה אפקטיבית לצורך למידה והשתפרות מתמדת.

לפני סיום, אני חוזר מחופשה קצרה במדריד ורוצה להמליץ על תערוכת כדורגל של פיפ"א בשם
LEGENDS – The home of football בכיכר פלאזה דל סול, במחיר של 21 יורו לכרטיס.
התערוכה נמצאת במבנה בן 7 קומות עם סקירה מרהיבה ואינטראקטיבית הכוללת את ההיסטוריה של הכדורגל, כוכבים מכל העולם, גביעים מכל היבשות, סקירת המונדיאלים לאורך השנים, הכדורגל במשחקים האולימפיים, תצוגה המוקדשת לזכיית נבחרת ספרד במונדיאל 2010, היסטוריית ליגת האלופות, כדורגל נשים ועוד. מומלץ ומהנה ביותר.

אשמח לתגובות, הערות ונושאים נוספים שהייתם רוצים שאתייחס.

כמו-כן שחקנים שמעוניינים להיכנס לתהליך ליווי מקצועי.

ליאור ציפורי סקאוט ואנליסט כדורגל אישי

[email protected]

Subscribe
Notify of
1 Comment
Inline Feedbacks
View all comments

חידשת! אחלה כתיבה

1
0
Would love your thoughts, please comment.x

המייל האדום

הקו החם הינו דף העברת מידע אנונימי.
כל המידע הנמסר בדף זה הינו חסוי ויפורסם על פי שיקול דעת המערכת ובדיקת אמינות המידע.

דילוג לתוכן